Újév és lencse – mit érdemes tudni róla?

31 Dec 2020 no comments eerika Categories health

A babonáknak, hagyományoknak köszönhetően a lencse ebben az időszakban szinte minden háztartás ünnepi menüsorában megtalálható. A gazdagság, bőség szimbóluma, de emellett számos más pozitív tulajdonsága is van.

Lencse és az egészség

Érdemes lenne az év során többször fogyasztani, ugyanis jobb mint a borsó és a bab. Többször fogyasztva, beépítve az étrendbe nem csak a babona szerinti gazdagság bevonzását, de az egészségünket is nagyban támogathatjuk vele. A lencsében nagyon sok hasznos vitamin található. Többek között A-vitamin, B1-, B2-, B9-, B11-vitamin, kalcium, foszfor, folsav, magnézium, kálium, cink és vas is. Ráadásul tápláló, nagy mennyiségű fehérje van benne, ami könnyen emészthető a szervezet számára. Hozzávetőlegesen 10 dkg lencsében másfélszer több fehérje van, mint a marhahúsban. Jelentős rosttartalmát is érdemes megemlíteni (100 g-ból 3-4 g), ami akkor a legnagyobb, ha nincs lehéjazva.

Elég nagy a kalória tartalma: 100 grammban 340-350 kcal (1430-1480 kJ) van és hasonlóan magas a szénhidráttartalma is – 10 dkg lencsére 53-60 gramm CH esik. Ez nem kevés, de mivel a glikémiás indexe alacsony, így lassan szívódik fel belőle a szénhidrát, tehát bátran fogyaszthatják a cukorbetegek is, illetve a fogyókúrába is jól beilleszthető.

Elkészítési módjai

A legismertebb a leves és a főzelék. Mindkét verzió elkészíthető még egészségesebb módon, illetve teljesen vega/vegán formában is, amennyiben a fehér lisztet lecseréljük és a tejföl helyett is növényi változatot választunk. Gyorsan és könnyen elkészíthető ételek. A trükk, hogy minél “fiatalabb”, frissebb lencsét válasszunk, ezek ugyanis hamarabb megfőnek. A régebbi lencsét viszont sose keverd az újjal, mert nem fog egyenletesen puhulni. Főzés közben ne sózzuk, ecetezzük a lencsét, mert így tovább kell majd főzni, jobb ha meghagyjuk ezeket az ízesítéseket a művelet végére. Viszont az ízesítést sem kell túlzásba vinni. Bors, hagyma, fokhagyma, babérlevél, a  végén pedig az ecet, tejföl, só.  Salátához csak főzzük puhára és már keverhetjük is a többi hozzávalóhoz.

Lencsesaláta recept

HOZZÁVALÓK

Főtt lencse

Apróra vágott friss petrezselyem, mentalevél, koriander

Paradicsom, paprika, uborka (friss zöldségek ízlés szerint)

Apróra vágott lilahagyma

Főtt bulgur

Frissen facsart citrom leve

1 dl olíva olaj

Só, bors

A lencsét és a bulgurt megfőzzük, lecsepegtetjük. A zöldségeket kisebb kockákra vágjuk, a lilahagymát apróra kockázzuk. A friss zöldfűszereket szintén felaprítjuk. Az olajból, citromléből, sóból és borsból dresszinget készítünk. Mindent összekeverünk és már fogyasztható is. Ha pedig még pikánsabbra varázsolnád, tehetsz bele aszalt áfonyát vagy gránátalmát is.

Az arányokat az elkészíteni kívánt mennyiséghez igazítsd.